Severočeská záchranářská lesní škola – jak to všechno začalo
Většina skautek a skautů ji zná jako Selešku. Ale to je trochu problém. Mezi všemi historickými prameny ze severočeského pohraničí se občas objevuje i Severočeská lesní škola. Pamětníci té z roku 1969 se domnívají, že jí předcházela lesní škola i v letech těsně poválečných. Jisté je, že již v roce 1990 zahájila Severočeská lesní škola opět svou činnost, zatím samostatně jak v chlapeckém, tak i dívčím obsazení. Tehdy jsme totiž dostali takovou splátku za vše ztracené a tou byla budova bývalé hájovny „Na šestce“ v Lužických horách, těsně pod Hvozdem. Tehdy Smeták nějak propojil slova Severočeská lesní škola se Šestkou a ujala se Seleška. Takže je třeba zdůraznit, že Seleška je jen budova, ne lesní škola.
K dokončení celé historie je třeba jen říct, že Severočeská lesní škola začala v druhé polovině devadesátých let, podobně jako řada dalších, dokonce i tradičních lesních škol ztrácet dech. Tehdy Charlie a Jezevec se v dobrém hádali o odborkách první pomoci a najednou jim zůstal nekrytý pojem záchranář. A pak už to šlo velmi rychle. Myšlenka specializace lesní školy, dokonce doporučovaná ústředím, se postupně ujala, takže dnes vás již můžeme pozvat dokonce na sedmý ročník Severočeské záchranářské lesní školy, která je společná pro oba kmeny a má svého vůdce i vůdkyni, kteří se pravidelně v oficiálním vedení střídají.
Nyní by bylo vhodné uvést, co se naši frekventanti během lesní školy naučí. Snad k tomu postačí jeden z citátů z ohlasů absolventů Selešky 2000 (viz dále). Je ale třeba zdůraznit, že ta „záchranářina“ je jen tou nadstavbou. Tím hlavním zůstává další rozvoj znalostí a hlavně myšlení skautských vůdců a vůdkyň, navíc přináší všem účastníkům a vlastně i realizačnímu týmu širší rozhled a učí je spolupráci a umění sebepoznání. Přitom se snažíme rozvíjet i tu často opomíjenou duchovní dimenzi skautingu…
Charlie & Ťapka
Lesoškolské práce
Dříve na Selešce podobně jako na jiných vzdělávacích akcích v Junáku psali frekventatni absolventské práce. V roce 2017 došlo k změně a nyní tomu tak již není. Níže naleznete seznam těchto prací a jejich autorů. Práce stále mohou sloužit jako inspirace nebo materiál. Pokud byste o znění některé práce měli zájem, můžete nás kontaktovat.
Název | Autor | Rok | Anotace |
---|---|---|---|
Ajurvéda a možnosti jejího využití ve skautské praxi | Helča – Helena Brožková | 2009 | Základní informace o tradiční indické nauce o zdraví, jejích principech a přístupu k jednotlivým oblastem života. Praktické tipy pro životosprávu a prevenci i první pomoc u nejběžnějších lehčích onemocnění. Zahrnuje i možnosti využití ajurvédy ve skautské praxi. |
Alergie | Méďa – Michaela Veselá | 2015 | Práce vysvětluje základní pojmy související s alergiemi. Shrnuje alergie do tří nejčastějších skupin – potravinové, alergie na hmyzí bodnutí a pylové alergie. Popisuje vždy jejich příčinu, léčbu a prevenci především ve skautském oddíle. |
Asthma bronchiale u dětí | David – David Faltus | 2010 | Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, jehož následkem je zúžení dýchacích cest a následná dušnost. Tato dušnost může přejít až do těžkého záchvatu. Cílem práce je informovat, jak může takový záchvat vzniknout, jaké jsou jeho projevy a jak ho řešit. |
Astronomie | Romana | 2001 | Není k dispozici. |
Autismus | Jirka – Jiří Táborský | 2009 | Tato práce je stručným shrnutím informací o autismu s přihlédnutím k jeho projevům u dětí. Zabývá se možností integrace dětí s autismem ve skautských oddílech a měla by pomoci zejména skautským vůdcům, kteří stojí před rozhodnutím, zda dítě s autismem přijmout do oddílu nebo ne. |
Bolesti hlavy | Hřebík | 2006 | Není k dispozici. |
Byliny a jejich užití | Majka | 2002 | Není k dispozici. |
Být připraven na dopravní nehody | Dajda – Eva Malířová | 2008 | Nejpravděpodobněji se jako laičtí záchranáři s poraněním setkáme v každodenní situaci silničního provozu, jak dokládají statistiky. Lze z nich vyčíst nejčastější okolnosti dopravních nehod i jejich následky. Při silniční dopravní nehody způsobují lze charakterizovat typická poranění, k nimž může dojít. Při jejich znalosti jsme jako laičtí záchranáři lépe připraveni na to, s čím se můžeme setkat a jak při tom postupovat. Tuto linku sleduje předložená práce. |
Celoročná vzdelávacia hra pre vĺčata – Teoretický úvod | Baška | 2001 | Není k dispozici. |
Co dělat v případě požáru | Zub | 2002 | Není k dispozici. |
Co je pravdou o nás samotných aneb člověk ve světle evolučních hypotéz | Hanka | 2003 | Není k dispozici. |
Cykloturistika ANO či NE? | Kimik | 2004 | Není k dispozici. |
Český skauting v dnešní době | Lenki – Lenka Kubalíková | 2008 | Tato práce se snaží přimět čtenáře k zamyšlení se nad některými jevy v současném českém skautingu. Věnuje se několika vybraným tématům (moderní technika ve skautingu, skautské vybavení, srovnání dřívějšího a dnešního skautingu…) a jistě v ní najdete i mnoho podtémat (motorové pily při přípravě slavnostních ohňů, mobilní telefony v rukou dětí na skautských akcích či palačinky z pytlíku …). |
Činnost na místě dopravní nehody – 1. pomoc, zorganizování | Páčka – Jana Bártová | 2008 | Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem popsala obecný postup při poskytování laické 1. pomoci, který lze aplikovat při zvládání všech mimořádných událostí. V praktické části jsem se zaměřila na rozbor dopravní nehody s obecným doporučením, jak při autonehodě postupovat. |
Dělení chemických látek, první pomoc při kontaktu s nimi | Kuňka | 2003 | Není k dispozici. |
Děti a krizové situace | Jéňa – Jana Písaříková | 2008 | V této práci jsem se snažila podat stručný přehled o tom, co je to krize, jaká jsou její specifika v případě dětí a jak v dané situaci můžeme z našeho laického hlediska pomoci. Připojila jsem také právní úpravu ochrany dětí a pro zamyšlení i vlastnosti, které mohou dětem i nám v životě pomoci. Práci jsem uzavřela problematikou dětí a krize v našich oddílech. |
Děti s LMD | Daisy | 2001 | Není k dispozici. |
Dětské infekční nemoci | Milan – Milan Kučera | 2008 | Představení a přehled základních dětských infekčních nemocí a očkování, kterými lze děti chránit před dalšími infekčními onemocněními. Práce se zabývá i infekčními onemocněními, která trápila naši populaci až do zavedení povinného očkování. Některá z nich se díky podceňování očkování začínají opět vracet. Protože se v dětských kolektivech rychle šíří, měl by na ně zdravotník pamatovat, rozpoznat příznaky a nemocné dítě co nejrychleji izolovat a navštívit lékaře. |
Diabetik v oddíle | Anežka – Anežka Havránková | 2013 | Není k dispozici. |
Digitální fotografie v dětském oddíle | Op | 2003 | Není k dispozici. |
Dítě s celiakií (intolerancí lepku) v oddíle | Žabka – Šárka Bohoňková | 2013 | Práce se zabývá problematikou dítěte s celiakií v oddíle či na akci. Poskytuje stručné seznámení s nemocí a její léčbou v podobě bezlepkové diety, dále praktické informace a rady na řešení situací vzniklých při péči o celiaka v oddíle. Práce je určena především pro vedoucí oddílů a táborové zdravotníky, do jejichž kompetencí péče o celiaka patří. |
Dítě s LMD ve skautském oddíle | Mišta | 2004 | Není k dispozici. |
Dopravní nehody, Činnost na místě dopravní nehody | Láďa – Ladislav Hromádko | 2009 | Hlavním cílem této práce bylo podat co nejkomplexnější a přitom stručný návod, jak se zachovat v případě dopravní nehody, ať už se přihodí přímo nám jako řidičům, nebo jen jako náhodně projíždějícím okolo. Práce se věnuje nejen vlastnímu zásahu na místě dopravní nehody, ale v několika kapitolách podává základní informace i z oblasti práva a ekonomiky, které s danou tématikou úzce souvisí. |
Drogy | Šipka | 2003 | Není k dispozici. |
Drogy a drogová závislost | Fátima | 2006 | Není k dispozici. |
Ekologie a ochrana přírody ve výchově a vedení oddílu | Chobot | 2004 | Není k dispozici. |
Ekologie v praxi na základě ekologických projektů | Silva | 2003 | Není k dispozici. |
Ekosystémy a Česká krajina | Billy | 2001 | Není k dispozici. |
Epidemiologické opatření na táboře | Aknel – Lenka Šmardová | 2015 | Práce se zabývá epidemiologickými opatřeními na táboře. Měla by táborovému zdravotníkovi shrnout nejdůležitější epidemiologické infekční a neinfekční stavy, se kterými se může setkat. U každého stavu jsou pro přehlednost a lepší orientaci popsány jejich příznaky, první pomoc a základní ošetření, a popřípadě jaké opatření zavést při jejich výskytu. |
Epilepsie v oddíle | Severka – Petra Křemenová | 2009 | Práce poskytuje základní seznámení s epilepsií, jejími projevy, typy záchvatů i její léčbou. Ukazuje, na co si dát pozor a na co myslet, pokud máte v oddíle dítě s epilepsií a předává i vlastní zkušenosti při práci s epileptikem. Epilepsie se nebojte. Skauta nezaskočí. |
Estetická výchova v oddíle | Kačaba | 2003 | Není k dispozici. |
Farmaceutické výrobky a jejich použití na skautských akcích | Pascal | 2003 | Není k dispozici. |
Fyzilologie zátěže vlčat a světlušek, vhodný pohybový program | Šárka – Šárka Trunečková | 2010 | Tato práce se snaží zdůraznit základní principy fungování organismu při pohybových aktivitách a upozornit na jednotlivé věkové odlišnosti. Dále jsou v práci vypsány vhodné pohybové aktivity pro děti mladšího školního věku (světlušky a vlčata) tak, aby se v rámci her co nejvíce rozvíjely. |
Fyziologie sportovní zátěže dětí | Rikki – Karel Kuželka | 2008 | V první části této práce jsou stručně shrnuty důležité poznatky o anatomii a funkci jednotlivých orgánových soustav důležitých pro pohybovou aktivitu člověka. Další kapitoly popisují zátěžový metabolismus, stav únavy a regeneraci po zátěži, charakterizují jednotlivé pohybové schopnosti. Závěr je věnován fyziologii dětského organismu a charakteristikou pohybových schopností v jednotlivých vývojových fázích. |
Horolezectví | Růža | 2001 | Není k dispozici. |
Horolezectví základy slaňování,základy jištění | Škoťák | 2003 | Není k dispozici. |
Houby – historie, poslání, chování k houbám | Baky | 2004 | Není k dispozici. |
Hra | Silva | 2002 | Není k dispozici. |
Hra jako výchovný prostředek | Soptík | 2003 | Není k dispozici. |
Hudební a hudebně-pohybová výchova jako součást estetické výchovy | Pachanga | 2000 | Není k dispozici. |
Hyperaktivita a specifické poruchy učení ve skautském oddíle | Brepta – Alena Skuhrovcová | 2008 | Povídání o dětech se SPU a ADHD. Tyto celkem rozšířené poruchy neznamenají „nevychovanost“ nebo nevzdělanost. Děti s nimi vyžadují mnoho pozornosti a mívají nízké sebevědomí, ale přesto s nimi lze pracovat a vychovávat je v duchu skautské výchovy. Při práci s nimi jim musíme pomáhat určovat řád a pravidla, být jasní, konkrétní a důslední a využívat různé metody, které pomáhají s problémy jako je psychomotorika, relaxace, sportovní hry, jógová cvičení či hudba. |
Choroby dětí na táboře | Žabka – Iva Tylichová | 2011 | Výše uvedená práce se zabývá problematikou dětských nemocí na táboře. Může sloužit všem zájemcům, kteří si nejsou jisti, nebo je nenapadá další varianta terapie. |
Imunizace | Juanka – Jana Kreiselová | 2008 | Práce se zabývá podstatou, průběhem a historií imunizace, spolu s různými druhy očkovacích látek, povinnému a dobrovolnému očkování v ČR a cestovní medicíně. |
Integrace dětí s diabetes mellitus do skautského oddílu | Pú – Pavla Hrnčiříková | 2008 | Jde o „příručku“ pro skautské vedoucí, kterým se naskytne příležitost mít diabetika v oddíle. Zaměřuje se především na pochopení příčin onemocnění, ze kterých vycházejí všechny komplikace, léčba i rizika, protože pro zajištění bezpečnosti dětí na skautských akcích je nutné, aby vedoucí věděl přesně, o co se jedná, a podle toho se uměl správně rozhodovat, co dělat, co si dovolit a co ne. Práce rovněž formou tipů a nápadů naznačuje, na co je třeba myslet v souvislosti se skautskou praxí. |
Integrovaný záchranný systém | Mates | 2006 | Není k dispozici. |
IZS aneb Integrovaný záchranný systém | Einstein – Petr Kohout | 2008 | Tato práce pojednává o IZS, jeho složení a organizaci. V první části se zabývám složkami IZS a jejich organizací, v prostřední části pak jednotlivými hlavními složkami. Nakonec přichází propojení a organizace těchto složek včetně postupu krizového řízení. Na závěr jsem vložil krátký příběh, který to snad pomůže lépe poskládat dohromady. |
Jak může roverský kmen pomoci při vedení oddílu a upevnění družinového systému | Šuperka | 2002 | Není k dispozici. |
Jak přežít v přírodě aneb toulky za humny moderní civilizace | Paja | 2001 | Není k dispozici. |
Jak se chovat k neslyšícímu v situaci poskytování první pomoci | Maruška – Marie Skočovská | 2008 | Cílem této práce je přiblížit člověku neznalému problematiky Neslyšících základní informaci o této komunitě a podat stručný avšak ucelený návod k tomu, jak se jako laik chovat k e sluchově postižené osobě v případě poskytování první pomoci. Práce obsahuje návod, který napomůže laikovi se v takové situaci orientovat, zachovat chladnou hlavu a důstojnost Neslyšícího i sebe samého, a přitom být opravdu k užitku. |
Jak testovat a hodnotit znalosti zdravovědy (se zaměřením na první pomoc) | Petra – Petra Šmídová | 2011 | Cílem práce je prezentovat a analyzovat metody použitelné ke zjišťování znalostí ve zdravovědě. Práce je určena absolventům Severočeské záchranářské lesní školy a školitelům první pomoci. Měla by jim pomoci zvolit nejvhodnější způsob testování a hodnocení znalostí zdravovědy. |
Jedeme na vodu poprvé aneb jak se připravit, co nezanedbat a co dělat, když … | Marek | 2006 | Není k dispozici. |
Jeskyňaření | Bóža | 2003 | Není k dispozici. |
Kanoistika | Krby | 2002 | Není k dispozici. |
Klíště a jeho nebezpečí pro člověka | Lendys | 2006 | Není k dispozici. |
Kompenzace jednostranné zátěže | Skřítek – Lucie Náprstková | 2010 | Práce shrnuje základní informace o jednostranné zátěži a vadném držení těla. |
Komunikace a rétorika | Delfín | 2000 | Není k dispozici. |
Komunikace s dětským pacientem | Mája – Magdaléna Kuczmanová | 2013 | Práce se zabývá specifiky komunikace s dětským pacientem. Celý text je rozdělen do dvou částí. V první části je čtenář stručně seznámen s teorií komunikace v obecné rovině. Druhá část přibližuje zásady a představuje specifika, která sebou komunikace s dětským pacientem přináší. Do celé druhé části se promítají poznatky ontogenetické psychologie, které významně komunikaci s malým/mladým pacientem ovlivňují. A jejichž respektování má vliv na kvalitní a přínosnou komunikaci mezi pacientem a ošetřujícím. Text se snaží přiblížit dětské prožívání nemoci a bolesti a s tímto faktem související způsoby komunikace. Na konci práce uvádím nejzákladnější metody, které lze využít k navázání verbální komunikace s dětským pacientem, který s ošetřujícím nechce komunikovat. |
Komunikace se zraněným | Ž’Evík – Eva Bartošová | 2011 | Práce se zabývá problematikou komunikace zachránce se zraněným v místě nehody. Jsou zde vypsány moţné způsoby proţívání zranění, zásady komunikace se zraněným, časté chyby v komunikaci, specifika komunikace se zraněným dítětem a základní rady zachraňujícím, jak pomoci sám sobě v traumatizující situaci. Nabízí kaţdému, kdo se o danou problematiku zajímá, základní a praktický přehled důleţitých aspektů komunikace se zraněným. |
Kondice a stretching | Žeros – Klára Pospíšilová | 2013 | Není k dispozici. |
Koordinace psychosociální první pomoci a krizové intervence | Karel – Karel Konečný | 2009 | Cílem této práce je představení prvního/ jednoho dne koordinace Psychosociální první pomoci a Krizové intervence na místě mimořádné události. V práci jsou vysvětleny používané pojmy z oblasti krizového řízení, objasněny základní principy koordinace. Kapitoly jsou dále chronologicky seřazeny od příjezdu na místo přes kontakty odpovědných osob, vysvětlení cíle zásahu a v závěrečné fázi též jeho vyhodnocení. Na konci každé kapitoly je krátké shrnutí, což jsou praktická doporučení k úspěšnému zvládnutí situace. |
Kraniocerebrální úrazy | Ája – Alena Černá | 2009 | Tato práce se zabývá problematikou kraniocerebrálních úrazů. V první kapitole je nastíněna anatomie mozku a lebky, druhá část shrnuje druhy možných poranění. Třetí kapitola pojednává o prevenci úrazů hlavy především při dopravních nehodách. Poslední část je věnována první pomoci. V závěru práce jsou zařazeny přílohy, které by měly přispět k lepšímu zapamatování a pochopení tématu. |
Křečové stavy – epilepsie, tetanie | Myšík – Zuzana Hývnarová | 2013 | Práce se zabývá uvedením do problematiky křečových stavů – epilepsie a tetanie. Je převážně určena pro vedení oddílu a rádce, kteří aktivně pracují s dětmi. Měla by se s ní seznámit i „pasivní“ část vedení. Zahrnuje úvod s informacemi o onemocnění, další část je zaměřena na přístup k osobám s těmito problémy a na konci informace o první pomoci při akutních křečových stavech. |
Kultura v programu vlčácké smečky | Brčko | 2001 | Není k dispozici. |
Lakros hra pro všechny | Šotek | 2004 | Není k dispozici. |
Lanové aktivity v dětském oddíle | Ted Vševěd | 2001 | Není k dispozici. |
Léčiva a alternativní přírodní léčiva v táborové lékárně | Rézinka – Tereza Matoušková | 2010 | Práce zahrnuje užitečné informace pro táborové zdravotníky o léčivech vhodných pro skautskou zdravotnickou praxi. Zabývá se nejen léčivými přípravky, které jsou hromadně vyráběné a k dostání v lékárnách, ale i alternativními přírodními léčivy. Spíš než konkrétní návody na přípravu jednotlivých léčivých procedur však nabízí základní přehled a spektrum léčebných možností. Stejně tak u hromadně vyráběných léčivých přípravků většinou nezabíhá do detailů týkajících se např. dávkování. V tomto ohledu je čtenář odkázán na příbalové letáky léků a na vyhledání dalších podrobných návodů v literatuře. Pro lepší přehlednost je práce dělena do kapitol dle jednotlivých zdravotních problémů ovlivnitelných léčivy, v těch pak zájemce najde různé možnosti léčby. Tímto stylem členění je práce více praktická pro laické zdravotníky a použitelná i jako příruční rádce pro období konání tábora. |
Léčivé rostliny | Soník | 2006 | Není k dispozici. |
Lidské tělo v zátěžových situacích | Vojta | 2005 | Není k dispozici. |
Meteorológia podle prírody | Kosec | 2000 | Není k dispozici. |
Metodika astronomie pro rovery | Siky | 2001 | Není k dispozici. |
Metodika výuky první pomoci | Acly – Barbora Štohanslová | 2008 | Práce je o metodice výuky první pomoci a o tom, jak je možno nabyté vlastnosti se skauty zopakovat zábavnou formou. Ukazuje, že výuka první pomoci se nemusí podobat škole a nudné teorii, ale že existuje i řada pomocných her a hříček pro každou věkovou kategorii. |
Metodika výuky zdravovědy u vlčat | Oliver – Jan Gabriel | 2009 | Práce se zabývá metodikou výuky zdravovědy u chlapců prvních až pátých tříd základních škol. Zdůrazňuje a přibližuje význam učení zdravovědy již od útlého věku. Jde o začátek dlouhé cesty první pomoci jejich životem. Nastiňuje, jak pracovat s problematikou první pomoci ve vlčáckém věku a poskytuje inspiraci novým, začínajícím rádcům či mauglím pracujícím se smečkou. |
Metodika zdravotní výchovy jednotlivých věkových skupin | Franta | 2005 | Není k dispozici. |
Miera pripustneho rizika | Nathaniel | 2004 | Není k dispozici. |
Mimořádná událost – Voda | Zajda – Martin Králík | 2010 | Práce se zabývá ochranou obyvatelstva v případě nepříznivého působení vodního živlu. Může sloužit i jako příručka pro ochranu obyvatelstva, pokud by se rozšířila celoplošně, tak jako jiné příručky které jsou vydávané v určitých lokálních oblastech, jako je např.: v blízkosti jaderného zařízení, nebo i nějakého zařízení, které při nepříznivé situaci může ohrozit zdraví a život obyvatelstva žijícího v blízkém okolí. |
Moderní technika versus skauting | Fred | 2002 | Není k dispozici. |
Nebezpečí přírodních jedů v ČR | Kryšot – Kryštof Pilnáček | 2008 | Práce shrnuje a uspořádává informace o jedovatých organismech na území České republiky. Přírodní jedy jsou rozděleny podle toho, ze kterých organismů pocházejí na zvířecí jedy, rostlinné jedy a houbové jedy. |
Nemoci přenosné ze zvířete na člověka, s nimiž se můžeme setkat během tábora a prevence před nimi | Bachy – Hana Polanská | 2009 | Práce pojednává o zoonózách (nemocech přenosných ze zvířete na člověka), se kterými se můžeme setkat ve volné přírodě, tedy i na táborech a výpravách. Předkládá preventivní opatření, kterak se nemocemi nenakazit. Klade důraz na často opomíjené hygienické zásady. |
Specifika prevence a první pomoci na vodáckých akcích | Dáša – Dagmar Vencálková | 2015 | Není k dispozici. |
Neverbální komunikace – gesta | Verča | 2000 | Není k dispozici. |
Nízká lana a jiné lanové aktivity | Vlk | 2002 | Není k dispozici. |
Občanství, vlastenectví, evropanství | Pobor | 2003 | Není k dispozici. |
Obvazové techniky | Kolouch – Jiří Jelínek | 2010 | Tato práce poskytuje návody na vázání některých obvazů v laické první pomoci. V každé písemné přípravě jsou uvedeny slovní i obrazové postupy jednotlivých obvazů. Písemné přípravy jsou řazeny za sebou v pořadí: obvazy hlavy, horní končetiny, dolní končetiny. |
Oheň | Lazar | 2002 | Není k dispozici. |
Ohrožené děti | Jája | 2001 | Není k dispozici. |
Organizace oddílové vodácké výpravy se zvláštním zřetelem na aspekty prevence a záchrany | Vondráš – Ondřej Trepeš | 2015 | Výše uvedená práce se zabývá právními a organizačními aspekty plánování vodácké výpravy pro suchozemské oddíly v celé její šíř. Představuje základní momenty plánování a přípravu účastníků na vodáckou akci či tábor. Sleduje dále bezpečný průběh a pravidla akce. Na závěr představuje nejčastější úrazy a nemoci a dodává i stručný nástin postupu při záchraně v krizové situaci. |
Organizace sportovních akcí | Čok | 2002 | Není k dispozici. |
Osobní efektivita a Time management | Ink | 2001 | Není k dispozici. |
Otužování | Šveska | 2006 | Není k dispozici. |
Památková péče v programu skautského oddílu | Rapša – Anna Daňková | 2013 | Výše uvedená práce se zabývá významem vztahu ke kulturnímu dědictví ve výchově dětí a možnostmi zapojení památkové péče do programu skautské oddílu. |
Pohlavně přenosné choroby a skauting | Šle | 2006 | Není k dispozici. |
Pohlavní zneužívání | Efča | 2006 | Není k dispozici. |
Polohování a transport | Motejl – Milan Jančík | 2011 | Práce shrnuje možnosti polohování raněných a jednotlivé metody transportu. Obsahuje přehledný popis všech poloh raněných a přiřazení k jednotlivým onemocněním, stejně jako jednotlivé druhy transportu. Podrobněji se práce zaměřuje na typy a užívání nosítek. |
Popáleniny | Dejvy | 2005 | Není k dispozici. |
Posttraumatický stresový syndrom | Kim – Monika Münsterová | 2008 | V této práci se dočtete o stresu, krizi a posttraumatickém stresovém syndromu, o tom, jak se projevuje a jaké jsou možnosti jeho léčby. Také se dozvíte, kde hledat pomoc. V závěru je zde něco z vlastní zkušenosti, tedy co se v člověku odehrává, podívá-li se zpětně na svou krizi. |
Poškození svalů během tělesné zátěže | Arny – Tomáš Adamovič | 2013 | Absloventská práce „Poškození svalů během tělesné zátěže“ je určena držitelům či zájemcům o OČK Tělesná výchova a sport. Zevrubně pojednává o základních funkcích kosterního svalu a rozebírá možné úrazy a poškození, které mohou sval postihnout právě v důsledku tělesné zátěže, spolu s návrhem laické pomoci. Zvláštní kapitola je věnována prevenci těchto úrazů. |
Potápění a jeho (ne)bezpečnost | Netopýr | 2002 | Není k dispozici. |
Povzbuzující prostředky a jejich užívání | Šnek – Lukáš Kraus | 2008 | Povzbuzující prostředky a zvláště v poslední době tak rozšířené energetické nápoje, jsou populárním způsobem, jak se vyrovnat s důsledky zátěže na organismus. Mají řadu výhod, pokud se držíme doporučených dávek, ale mohou mít i svá úskalí. Cílem této práce je předložit několik informací k jejich působení. |
Práce s emocemi v oddíle aneb jak to chodí u Vlčat | Práče | 2001 | Není k dispozici. |
Pracovní listy k výuce zdravovědy | Šíro – Tereza Šíblová | 2013 | Není k dispozici. |
Práva a povinnosti zdravotníka zotavovacích akcí | Honza – Jan Novák | 2011 | Výše uvedená práce pojednává o právech a povinnostech zdravotníka zotavovacích akcí. Může sloužit jako manuál pro tyto zdravotníky a také jako výukový text pro lektory kurzů zdravotníka zotavovacích akcí. |
Právní minimum pro členy SOS | Saddám | 2000 | Není k dispozici. |
Právní vědomí související s první pomocí a záchranářskou činností | Alf | 2005 | Není k dispozici. |
Prevence a bezpečnost na horách | Kiki | 2003 | Není k dispozici. |
Prevence a léčba běžných onemocnění na zotavovacích akcích alternativní medicínou | Míla – Miloslava Šmolíková | 2013 | Výše uvedená práce se zabývá alternativní léčbou běžných onemocnění na zotavovacích akcích. Důležité pro chod celého organismu je pravidelné cvičení, ideální je každodenní jógové cvičení „Pět Tibeťanů“. Alternativní léčba fytoterapie léčí různé zdravotní potíže pomocí léčivých bylin, zejména ve formě čajů, sirupů, obkladů, koupelí nebo bylinných mastí a krémů. V jednotlivých kapitolách práce doporučuji přírodní přípravky, které jsou účinné a efektivní a které by měly být součástí lékárny zdravotníka zotavovacích akcí. |
Prevence úrazů na nízkých lanových překážkách | Námořník – Josef Koukol | 2010 | Práce je zaměřena na prevenci vzniku úrazů při stavbě a provozu nízkých lanových překážek. Upozorňuje na nezbytné prvky a činnosti při organizování lanové aktivity. Přináší přehled několika kurzů zaměřených na lanové aktivity. |
Prezentace oddílu na internetu a využití WWW stránek | Neo | 2004 | Není k dispozici. |
Problematika dospívání mládeže | Kennedy | 2003 | Není k dispozici. |
Projekt – Dvouměsíční program pro rozšíření znalostí v oblasti záchranářství a zdravovědy pro rovery/ky po absolvování zdravotnického kurzu | Fret | 2005 | Není k dispozici. |
Projekt – Praktická zdravověda pro R+R | Svaťa | 2005 | Není k dispozici. |
Projekt – Víkendový kurz zdravověda pro oldskauty | Silva | 2005 | Není k dispozici. |
Propagace skautingu | Žvatla | 2002 | Není k dispozici. |
První pomoc a záchrana na horách | Havran | 2002 | Není k dispozici. |
První pomoc a záchrana u vody | IndiJan | 2000 | Není k dispozici. |
První pomoc včera a dnes, aneb omyly minulosti ve světle dnešního poznání | Kloky – Jan Jeník | 2008 | Práce by Vás měla provést vývojem skautských (a nejen skautských) příruček od časů První republiky až do současnosti a s jejich pomocí nastínit postupný vývoj poskytování první pomoci. |
První pomoc v lavinách | Jakub – Jakub Axman | 2015 | Tato lesoškolská zdravotnická práce pojednává o možných rizicích při zasažení a zasypání lavinou. Jsou rozebírány aspekty prevence, mechanismů vzniku úrazů a poskytnutí první pomoci po vyproštění. |
Předškoláci na táboře | Netyka – Anna Radová | 2010 | Práce shrnuje poznatky a zkušenosti z táboření s dětmi předškolního věku. Může sloužit všem, kdo se chystají pořádat s předškoláky tábor. |
Přežití | Sur | 2001 | Není k dispozici. |
Příčiny a rozšíření infekčních chorob v ČR | Helík | 2005 | Není k dispozici. |
Přínos modelových situací pro zdravotníky se zaměřením na komunikaci s pacientem | Tweetee – Veronika Bulířová | 2010 | Práce se zabývá přínosem modelových situací a je zaměřená na komunikaci s pacientem. Může sloužit jako informativní práce o tom, co se dá získat z oněch situací či zamyšlení se nad danou problematikou. |
Příprava a organizace tábora | Hurón | 2004 | Není k dispozici. |
Příprava ČLKVS po programové stránce, specifika vodáckého LK | Fižďa | 2004 | Není k dispozici. |
Přípravné materiály k E-learningovému kurzu – Kardiopulmonární resuscitace (KPR) | Ája – Alena Petříková | 2010 | Tato práce je věnována vytvoření výukových textů a testových otázek pro e-learningový model výuky kardiopulmonální resuscitace (KPR). Může být využita i jako materiál ke samostudiu KPR. |
Příroda a ekologie ve hrách | Šéfová Medvěda | 2003 | Není k dispozici. |
Příroda a skauting – ekologická výchova | Tříska | 2001 | Není k dispozici. |
Příroda na táboře | Kuchtík | 2003 | Není k dispozici. |
Příručka pro pořadatele kurzů zdravotníka zotavovacích akcí | Kiwi – Jan Hapala | 2010 | Práce shrnuje povinnosti pořadatelů kurzů zdravotníka zotavovacích akcí. Snaží se postihnout všechny technické a administrativní stránky organizace kurzu. |
Příručka pro správce skautských základen | Ještěr – Ivo Brzobohatý | 2011 | Příručka pro správce základen má posílit management ubytovacích základen Junáka. Shrnuje praktické zkušenosti autora, se kterými se setkává na skautských základnách. V rámci Junáka se jedná o první pokus o sepsání příručky na toto téma. |
Psychické opotřebení záchranáře – poučeného laika a příslušná pomoc | Kosťa – Václav Sixta | 2011 | Práce má poskytnout základní přehled možných dopadů na psychiku člověka v případě, že se setká s život ohrožujícím zraněním v roli záchranáře – poučeného laika. Vedle popisů základních rizik pro duševní život člověka nabízí i možné postupy řešení takovýchto problémů. |
Psychohry při práci s oddíly | Bára | 2002 | Není k dispozici. |
Psychologická první pomoc | Tyki – Lucie Škodová | 2010 | Cílem mé práce je podat základní informace o tom, co to psychologická první pomoc je, kdo psychologickou první pomoc poskytuje, komu je určena, v jakých situacích a jaké jsou její zásady. O této problematice existuje sice poměrně dostatek literatury, ale je málo v podvědomí laických zdravotníků. Touto prací bych chtěla dát konkrétní návod na to, jak bychom měli správně první psychologickou pomoc poskytnout v různých situacích (pokusy o sebevraždu, hromadná neštěstí, dopravní nehody apod.), jak s lidmi v krizi a často nepříznivých podmínkách komunikovat, jak jim pomoci a nevhodnými slovy ještě víc neublížit. |
Psychologie krize a chování v krizových situacích | Chůvka | 2000 | Není k dispozici. |
Psychologie vůdce oddílu aneb jak být dobrým vůdcem | Šemík | 2002 | Není k dispozici. |
Rizika VHT a jejich předcházení | Cid – Petr Vondráček | 2011 | Výše uvedená práce představuje stručný přehled nejběžnějších či nejzávažnějších rizik při pohybu v horách doplněný o tipy jak jim předcházet. Věnuje se též bezpečnostní problematice zajištěných cest. Sloužit by měla nejen organizátorům různých expedic, ale i jejich řadovým účastníkům. |
Royal Rangers a skauting | Kamil | 2002 | Není k dispozici. |
Rozbor vody pro tábory | Hvězdář | 2006 | Není k dispozici. |
Rozcvičky a cvičení s dětmi s nesprávným držením těla | Lůca | 2000 | Není k dispozici. |
Ruční práce inspirované lidovou tvorbou začleněné do programu skautských oddílů | Klára | 2001 | Není k dispozici. |
Sebeobrana a její využití v oddíle | Sekáč | 2004 | Není k dispozici. |
Sebevraženost dětí a mladistvých se zaměřením na preventivní opatření | Verča – Veronika Teplíková | 2010 | Práce se zabývá sebevražedností dětí a mladistvých. V práci je objasněno několik pohledů a přístupů k smrti a jejím pokusům. Práce by měla být pomocníkem dětských a mládežnických táborovým vedoucím, měla by nastínit preventivní opatření. |
Sekty – jak je rozpoznat, čím jsou nebezpečné a jak se jim ubránit | Ježek | 2006 | Není k dispozici. |
Sexuální výchova v junáckém oddíle | Bingo | 2005 | Není k dispozici. |
Skauting a média | Bizon | 2003 | Není k dispozici. |
Skautská nováčkovská zkouška | Lišák | 2004 | Není k dispozici. |
Skautská topografie | Ondra | 2004 | Není k dispozici. |
Skautská zoologie a její využití ve skautské praxi | Šakal | 2003 | Není k dispozici. |
Služby pro jednodušší práci a spolupráci | Sin – František Hána | 2010 | Shrnutí základních služeb poskytovaných internetem, které můžeme využívat při komunikaci v Junáku. Zaměřil jsem se na internetové služby, které sám často využívám, ale myslel jsem si, že ne všichni je znají. |
Současné pomůcky k první pomoci | Sportík – Kateřina Hamrová | 2010 | Tato práce se zabývá současnými pomůckami k první pomoci. U každé pomůcky naleznete popis, obrázky, firmy, které ji dodávají a orientační pořizovací cenu dané pomůcky. Práce neobsahuje popis základního obvazového materiálu, který lze najít v jiných příručkách. |
Specifika práce s dětmi s respiračními poruchami | Radka – Radka Novotná | 2013 | Tato práce pojednává o respiračních onemocněních u dětí. Větší část práce je věnována chronickým respiračním onemocněním – astmatu a chronické bronchitidě. Poskytuje základní informace o těchto onemocněních včetně informací o léčbě a specifikách práce s takto nemocnými dětmi. Dále poskytuje stručné shrnutí vybraných infekčních respiračních onemocnění. |
Správná strava dětí | Chytrolín – Monika Winterová | 2013 | Každý, kdo někdy jel na tábor, ví, jak důležitou součástí celého jeho běhu je jídelníček. Problémem však zůstává fakt, že jsou tyto jídelníčky mnohdy narychlo vytvořené a de facto neodpovídají potřebám dětí, které se tábora zúčastňují. To může vést k nadměrnému tloustnutí či podvýživě dětí a k dalším zdravotním problémům. Podáváním správné, vyvážené stravy můžeme těmto problémům zabránit. |
Stavba a funkce lidského těla – jak naučit děti z čeho se skládá a jak funguje lidské tělo | Trp | 2006 | Není k dispozici. |
Stavění krvácení | Šakal – Ondřej Sedláček | 2011 | Výše uvedená práce se zabývá problematikou krvácení a jeho následného stavění. V práci je poukázáno na nové přípravky a prostředky použitelné při zastavení krvácení. |
Šikana | Jana | 2006 | Není k dispozici. |
Šikana a první pomoc | Renča – Renata Zavřelová | 2009 | Ochrana slabšího patřila ve středověku k rytířským ctnostem a v současnosti patří mezi skautské zákony. Na druhou stranu se v současné době vyskytuje násilí a šikana v každodenním životě. Ve své práci jsem chtěla ukázat možnosti formování osobnosti vlčat, světlušek, skautů a skautek ve vztahu k prevenci šikany a první pomoci v případě šikany. |
Tajná řeč těla | Iva | 2000 | Není k dispozici. |
Technická první pomoc při dopravních nehodách | Váška | 2006 | Není k dispozici. |
Technická první pomoc v modelových situacích | Bořek | 2005 | Není k dispozici. |
Technická první pomoc ve skalním terénu se skautskou výbavou a doporučení její obměny | Prófa – Jiří Štojdl | 2008 | Náhled do světa první pomoci ve skalním terénu a pořádání lanových aktivit. |
Tělo a jeho úrazy | Ferda | 2005 | Není k dispozici. |
Termická poranění organismu a úrazy elektrickou energií | Vorel | 2006 | Není k dispozici. |
Tísňové volání | Jitka – Jitka Karasová | 2009 | Tato práce přináší možnost, jak sebe, své bratry i sestry, ale možná i kamarády naučit přivolat pomoc při mimořádné události. Jaká jsou telefonní čísla integrovaného záchranného systému a vhodnost jejich konkrétního použití v dané situaci. |
Topografie | Potápník | 2003 | Není k dispozici. |
Tradice ve skautském prostředí | Hóřa | 2001 | Není k dispozici. |
Tropická medicína | Ency | 2005 | Není k dispozici. |
Týrání dětí | Čanda | 2005 | Není k dispozici. |
Úrazy na skalách | Céef – Adam Stibůrek | 2015 | Není k dispozici. |
Úrazy na skalách a umělých stěnách | Meruňka – Štěpán Čejka | 2010 | Práce se zabývá příčinami vzniku a úrazy při sportovním lezení. Rozebrány jsou hlavní následky a související bezpečnostní opatření pro snížení závažnosti úrazů. |
Úvod do hromadného neštěstí pro laické záchranáře | Dan – Daniel Machač | 2013 | Výše uvedená práce je seznámení se s hromadným neštěstím na úrovni laického záchranáře. Může sloužit všem zájemcům, kteří hledají základní informace o hromadných neštěstích a určitý návod jak se při těchto neštěstích chovat. |
Úvod do problematicky postižení pohybového aparátu u dětí a základy prevence | Malej Bobr – Zdeněk Tesař | 2010 | Práce se zabývá uvedením do problematicky vad pohybového aparátu. Je určena všem, kteří aktivně pracují s dětmi a měla by jim sloužit jako jednoduchý vstup do tématu spolu se zkráceným návodem, jak řešit problémy tohoto typu s dětmi ve skautské jednotce. |
Úvod do sexuální výchovy | RaDaR – Petr Vaníček | 2011 | Pokusil jsem se alespoň stručně zmapovat nejdůležitější body týkající se sexuální výchovy. Sexuální výchova není jen návod na to, co a jak v oblasti sexuální výchovy učit, ale patří k tomu samozřejmě i záležitosti, které se k sexuální výchově vážou. Je třeba alespoň podvědomě znát nějaké paragrafy, morální zákony, uvědomit si, čeho všeho se sexuální výchova dotýká a kde se s ní můžeme setkat. |
Vázané stavby | Měsíček | 2000 | Není k dispozici. |
Voda – získávání, transport a využití při skautské praxi | Hugo | 2004 | Není k dispozici. |
Voda v krajině aneb skautská expedice od pramene k ústí | Rambi | 2002 | Není k dispozici. |
Výchova k rodičovství ve skautském oddíle | Andy | 2005 | Není k dispozici. |
Výchova samostatných rádců se zaměřením na zvládnutí krizových situací | Jarus – Jaromír Krejča | 2009 | V současné době se intenzivně pracuje na metodice rádcovského vzdělávání, která je součástí nového výchovného programu pro skautský věk. Tento materiál je tedy součástí metodické podpory rádcovského vzdělávání a manuálem (vodítkem) pro vůdce oddílů a týmy roverských kmenů při přípravě rádců. Měl by se stát „odrazovým můstkem“ pro zpracování ostatních materiálů. |
Výroba a využití kloutek | Markéta | 2003 | Není k dispozici. |
Výtvarné hry se Světluškami | Lasička | 2004 | Není k dispozici. |
Výuka první pomoci prostřednictvím her pro světlušky a vlčata | Smerfetka – Kateřina Šablaturová | 2010 | Umět poskytnout zdravotnickou první pomoc by mělo patřit k základnímu vzdělání každého z nás. Proto je malá příručka určena všem, kteří hledají náměty pro přiblížení a osvojení problematiky prevence úrazů, stavby lidského těla a první pomoci u dětí mladšího školního věku. |
Výuka zdravovědy v oddíle | Koumák | 2005 | Není k dispozici. |
Využití dramatické výchovy ve skautském oddíle | Diblík | 2000 | Není k dispozici. |
Využití, stavba a zabezpečení lanových lávek | Jana | 2004 | Není k dispozici. |
Vývoj kardiopulmonální resuscitace | Tim – Pavel Zeman | 2011 | Ve vlastní práci jsem se zaměřil na popis vývoje a integrace základních postupů kardiopulmonální resuscitace prováděných laiky – zajištění volných dýchacích cest, umělého dýchání a srdeční masáže. Případy znovuoživení po zjevné smrti lze nalézt již v mytologii starého Řecka i Blízkého východu, další případy lze nalézt v Bibli. Navzdory slibným počátkům ustoupila myšlenka oživování do pozadí v pozdním středověku a raném novověku. To se změnilo až v době osvícenství, která připisovala nevídanou hodnotu člověku jako jedinci. Velký rozvoj život zachraňujících úkonů lze zaznamenat v 19. a 20. století. Neodkladnou resuscitaci, jako soubor logicky na sebe navazujících postupů, sloužících k neprodlenému obnovení dodávky okysličené krve od mozku, však vyvinul až Peter Safar v 60. letech 20. století. |
Vývoj skautské zdravovědy | Hasky | 2005 | Není k dispozici. |
Vývojová psychologie od narození do dospělosti | Wagi | 2000 | Není k dispozici. |
Význam mezinárodního skautingu pro výchovu dětí a rozvoj společnosti | Pipka | 2001 | Není k dispozici. |
Záchrana tonoucího | Zub – Jakub Zubatý | 2013 | Práce se zabývá problematikou záchrany tonoucích, popisuje principy bezpečnosti při vodních aktivitách, prevence nebezpečí a základní postupy záchrany zraněných z vody. Dále práce popisuje fyziologické aspekty tonutí a zdravotnickou pomoc obětem. Záchranářské postupy jsou psané s cílem seznámit s problematikou a rozšířit teoretické znalosti. Pro provozování popisovaných záchranářských postupů je potřeba výcvik s instruktory. |
Základní psychologie osobnosti a psychická odolnost účastníka roverského kurzu | Kašpra | 2002 | Není k dispozici. |
Základy přežití v teorii a praxi | York | 2000 | Není k dispozici. |
Základy společenského chování ve skautingu a skautské výchově | Ballů | 2000 | Není k dispozici. |
Zamyšlení nad vybranými tématy týkající se Roveringu | Hadimrška | 2004 | Není k dispozici. |
Zatmění slunce | Plejtvák | 2002 | Není k dispozici. |
Závislost na internetu | Cobra | 2005 | Není k dispozici. |
Zdravá výživa na skautských akcích | Razy – Václav Dedek | 2010 | Práce vysvětluje důležitost a vlastnosti jednotlivých složek potravy, měla by posloužit jako stručný návod pro sestavení jídelníčku. Může posloužit zdravotníkům či kuchařům zotavovacích akcí. |
Zdravotní pohled na vegetariánství a veganství | Kulan – Tomáš Pelcl | 2009 | Práce pojednává o zdravotních aspektech vegetariánství a veganství z hlediska složení stravy. Popisuje, které složky stravy je nutné dodávat a v kterých potravinách se nachází ve větší míře. Nabízí řešení vegetariánského či veganského jídelníčku na skautskou akci formou jednotlivých jídel, která jídla jsou vhodná a na která je potřeba si dát pozor, aby skautský vedoucí nebyl příliš zatížen vymýšlením a přemýšlením, která jídla by se měly vařit. |
Zdravotní problematika při horské turistice | Wydrák – Vojtěch Tkáč | 2015 | Horská turistika a turistika obecně s sebou kromě radosti přináší i časté zdravotní problémy. Cílem této práce je dát čtenáři ucelenou informaci o nejčastějších zdravotních problémech, které nás mohou při horské turistice potkat, a jejich řešení z hlediska první pomoci. V práci je také zahrnuta problematika cestovního pojištění. Obsah této práce se dá využít nejen oddílovými činovníky, ale všemi, kdo se na hory chystají. |
Zdravotní rizika v přírodě | Ferda | 2005 | Není k dispozici. |
Zdravotnický kurz PERLA 2013 Projekt | Hermi – Jana Matoušková | 2013 | Práce má sloužit jako manuál či inspirace pro vůdce zdravotnických kurzů. Je v ní mimo jiné popsaná náplň, průběh, příprava a dramaturgie reálného ZK Perla 2013, pořádaného zvláštní organizační jednotkou Parvula. Výše uvedené postupy jsou prověřené a zavedené do praxe již několik let, proto by měly být dobrým podkladem pro realizaci dalších zdravotnických kurzů. |
Zdravotník na skautském táboře | Džery | 2006 | Není k dispozici. |
Zdravotník zotavovacích akcí | Káča | 2006 | Není k dispozici. |
Zdravověda v horách, příprava na expedici | Sluňda | 2005 | Není k dispozici. |
Zdravověda v oddíle | Saň | 2003 | Není k dispozici. |
Zdravý životní styl pro světlušky a vlčata | Azorek – Zuzana Hendrychová | 2011 | Práce se zabývá zdravým životním stylem pro mladší školní věk. Ten obsahuje pravidelný režim a vyváženost stravy i pohybových aktivit. V práci můžeme najít podněty pro zdravou stravu, různorodé pohybové aktivity a péči o lehce zdravotně indisponované. |
Změny v první pomoci od roku 1990 | Ňam | 2005 | Není k dispozici. |
Způsoby dokumentace skautské činnosti | Zdeny | 2000 | Není k dispozici. |
Zvláštnosti výchovné péče ve skupině s integrovaným postiženým jedincem | Soňa | 2006 | Není k dispozici. |
Není k dispozici. | Skokan – Milan Linkesh | 2008 | Práce se zabývá bezpečnostním hlediskem práce s lanovým materiálem se zaměřením na lanově překážky. Ve své druhé části se zabývá zdravotnickým hlediskem a tím, co dělat v případě, že ke zranění opravdu dojde. Práce nemá být příručkou první pomoci, ale obsahuje celou řadu tipů a doporučení, na co myslet, aby k první pomoci vůbec dojít nemuselo. |